معرفی و برنامه راهبردی

 

الف. کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

معرفی:

كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني، مراکز تحقیقاتی، مجلات تخصصی، مراکز انتشاراتی و مراکز علم سنجی در حوزه سلامت وظايف مهمی را بر عهده دارند كه براي انجام آنها به افرادي آموزش ديده در سطوح مختلف نيازمندند. هدف آموزش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی عبارت است از:

۱.آشنا ساختن دانشجویان با اهميت و نقش كتابخانه در گسترش علم و دانش در جامعه به ویژه در حوزه سلامت؛

۲. پرورش کارشناسانی با تخصص و آگاهی از فنون و مهارتهای سازماندهی و بازیابی منابع اطلاعاتی علوم سلامت؛

۳ .آشنایی دانشجویان با كتابخانه های دانشکده ای ،دانشگاهي و بيمارستاني  وتوانمندسازی جهت اداره آنها؛

۴. شناسایی دانشجو از نیازهای آموزشی و پژوهشی کاربران کتابخانه ها و راه های پاسخگویی به آنها؛

۵. توانمندسازی دانشجویان جهت تهیه و گزینش منابع مورد نیاز جهت رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران؛

۶. آشنا ساختن دانشجویان با آخرین تحولات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در حوزه علوم سلامت؛

۷. توانمندسازی دانشجویان جهت فعالیت در مجلات تخصص حوزه سلامت؛

۸. تربیت دانشجویان در حوزه پژوهش جهت فعالیت در مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و پژوهشکده ها؛

۹. توانمندسازی دانشجویان جهت همکاری با تیم های تحقیقاتی و تیم های درمان؛

۱۰. توانمندسازی دانشجویان جهت پایش تولیدات علمی دانشگاه های علوم پزشکی؛

۱۱. تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت تدریس دروس تخصصی در گروه های آموزشی مرتبط؛

گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با اهداف مذکور در سال ۱۳۷۲ در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس گردید.

 

آينده رشته

امروزه حوزه سلامت نیز همگام با سایر حوزه های علمی متاثر از تغییر و تحولات فناوری اطلاعات است و نیازهای روز افزون ذینفعان سلامت (متخصصان و عموم مردم) به اطلاعات سلامت بیش از پیش اهمیت یافته است. بنابراین کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی باید ضمن تهیه منابع اطلاعاتی معتبر، دسترسی به اطلاعات سلامت را تسهیل و تضمین نمایند. در راستای تحقق این مهم  ضرورت ایجاد و راه اندازی گرایش های خدمات اطلاع رسانی پزشکی، مشاوره اطلاعات سلامت، مدیریت پایگاه ها و نظام های اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی، علم سنجی در حوزه سلامت بیش از پیش ضرورت می یابد. البته‌ بايد به‌ اين‌ نكته‌ نيز توجه‌ داشت‌ كه‌ مراكز و كتابخانه‌هايي‌ كه‌ در صدد  جذب فارغ‌التحصيلان‌ هستند، افراد شايسته‌تر را به لحاظ علمی و اخلاقی مبنا قرار مي‌دهند و لذا دانشجويان‌  موظف هستند از آغاز ورود به‌ رشته‌ به‌ خودسازي‌ و گسترش‌ دانش‌ و عمق‌ بخشيدن‌ به‌ مهارت‌هاي‌ خود بپردازند و از اين‌ طريق‌ چشم‌انداز شغلي‌ خود را پيشاپيش‌ ترسيم‌ نمايند. امروزه کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی می توانند در مراکزی مانند کتابخانه های دانشکده ای، مرکزی و بیمارستانی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، تیم های درمانی، مراکز دانش بنیان و مراکز علم سنجی در دانشگاه های علوم پزشکی و نیز در کتابخانه های دانشکده ای و مرکزی، مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات، مراکز انتشاراتی، مراکز دانش بنیان، مراکز علم سنجی در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز دانشگاه های تابع دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت نمایند. علاوه بر این، کتابخانه های عمومی و آموزشگاهی نیز عرصه دیگری برای فارغ التحصیلان این رشته تخصصی هستند.

 

مقاطع تحصیلی

دوره کارشناسی پیوسته:

 هر سال حدود ۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی براي دوره روزانه از طريق آزمون سراسري پذيرش مي گردد.

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته:

از سال ۱۳۸۸ دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در این دانشکده راه اندازی شد و در حال حاضر هر سال حدود ۵ دانشجو در این مقطع از طریق آزمون سراسری پذیرش می شوند

دوره دکتری تخصصی:

دوره دکتری تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در بهمن ۱۳۹۳ همزمان با دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد.

 

ب. رشته سلامت و رسانه:

 

معرفی:

رشته سلامت و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد، با تلفیق نگارش، تدوین، خلاقیت، تحلیل و انتشار مستندات تحقیقاتی و گزارشهای علمی مرتبط با تحقیقات سلامت، به ارتقای سطح سلامت جامعه و گسترش مرزهای دانش در حیطه های علوم پزشکی کمک خواهد کرد. توانایی تدوین، نگارش، تحلیل، نقد و انتشار اطلاعات، دانش و فناوریهای مرتبط با سلامت، خلاقیت و نوآوری در زمره ارزشهای حاکم بر این رشته هستند. از سوی دیگر، دانش آموختگان بر محرمانه ماندن اطلاعات شخصی اشخاص، خودداری از انتشار اطلاعات مغایر با قوانین کشوری، و حفظ حقوق انسانها صرف نظر از سن، جنس، رنگ، نژاد، مذهب و فرهنگ تاکید داشته و هرگونه فعالیت آنها با عنایت به کرامت انسانها و رعایت حقوق و قوانین جاری خواهد بود. بمنظور فراهم ساختن پلی بین دانشمندان و مصرف کنندگان علوم مرتبط با سلامت، به حضور متخصصینی صلاحیت دار و متبحر در امر سلامت و رسانه نیاز می باشد. ضرورت و علت راه اندازی این رشته، تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی ارشد است که قادر باشد بطور حرفه ای و تخصصی و بطور موثر، در نشر و اشاعه دانش پزشکی و بهینه کردن چاپ و انتشار مقالات علوم پزشکی فعالیت نماید. رسالت رشته، فراهم ساختن شرایط و عرصه مناسب برای انتشار بهینه نتایج تحقیقات مرتبط با سلامت در سطح جامعه می باشد.

 

آینده رشته:

دانش آموختگان رشته سلامت و رسانه در سه حیطه خدماتی، آموزشی و پژوهشی به فعالیت خواهند پرداخت. از جمله فعالیتهای خدماتی آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱-فعالیت در دفاتر نشریات، روزنامه ها و مجلات به ویژه در حوزه سلامت؛

۲-اطلاع رسانی سلامت به روشهای مقتضی به گروه های هدف (مدیران، بیماران، متخصصان و عموم مردم

۳-فعالیت در بخش روابط عمومی دانشگاهها و سایر مراکز و سازمانهای مرتبط با سلامت؛

۴-خبرنگاری و روزنامه نگاری در حیطه های مرتبط باسلامت جامعه؛

۵-ارائه خدمت در گروههای آموزشی مربوط با رشته.

 

مقاطع تحصیلی:

در حال حاضر این رشته برای اولین بار در سطح کشور و در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شده است. این گروه از نیم سال اول ۹۲-۱۳۹۱ پذیرش دانشجو داشته است.


 

ارتباط با ما

خیابان هزار جریب،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

کد پستی:۷۳۴۶۱-۸۱۷۴۶

تلفن:۲۰۲۷-۳۷۹۲۲۰۲۶-۰۳۱

نمابر:۳۶۶۸۴۷۹۹-۰۳۱

به کانال تلگرام دانشکده بپیوندید


 

تعداد بازدیدکنندگان

  • بازدیدکنندگان:
    • امروز:۱,۵۸۳
    • این هفته:۱۱,۹۷۱
    • این ماه:۳۸,۲۸۹
    • این سال:۴۰۷,۶۷۶

ورود کاربر